

De Limburgse boerderijwinkel Akkerhof uit Vaals heeft dit jaar de twijfelachtige eer binnengehaald van de slechtste slogan van het jaar. Met de opvallende en humoristisch bedoelde leus “Beter dan snuiven… onze pitloze druiven! #verslavend lekker#” wist de winkel de meeste stemmen te verzamelen in de jaarlijkse verkiezing. Ondanks – of misschien juist dankzij – de kritische titel is de trots bij de ondernemers groot. Als prijs ontvangt Akkerhof een Delfts blauwe tegel met daarop hun winnende slogan.
De verkiezing, waarbij het publiek stemt op de meest misplaatste, flauwe of ongelukkige slogans, leverde dit jaar duizenden reacties op. In totaal brachten 6.578 mensen hun stem uit. Hoewel ook andere slogans hoog eindigden, wist de boerderijwinkel uit Vaals uiteindelijk overtuigend te winnen.
Op de tweede en derde plaats eindigden respectievelijk de slogans “Met de juiste sproeier wordt alles nat” en “Soms zit het mee, soms zit het tegel”. Toch konden deze teksten niet op tegen de druivenleus van Akkerhof. Volgens de jury en het stemmende publiek ging de slogan nét een stap te ver, vooral door de vergelijking met drugsgebruik. Precies die grensoverschrijdende humor zorgde ervoor dat de slogan bleef hangen.
Eigenaar Hélène Kremer reageert enthousiast op de winst. “We wisten in het begin niet zo goed of het winnen van de titel ‘slechtste slogan’ nou echt iets was om blij mee te zijn,” vertelt ze. “Maar als je ziet hoeveel aandacht het oplevert, hoe vaak onze winkel nu wordt genoemd en hoe mensen er met een glimlach over praten, dan kan ik alleen maar zeggen dat het positief uitpakt.”
Volgens Kremer is de slogan op een heel natuurlijke manier ontstaan. In de boerderijwinkel liggen pitloze druiven die zo populair zijn dat ze regelmatig al lopend worden gegeten door personeel en klanten. “Iedere keer als we langs die druiven lopen, pakken we er automatisch een handje van,” zegt Kremer. “Ze zijn gewoon ontzettend lekker.”
Die populariteit bracht haar op een idee. “We grapten onderling: dit is eigenlijk verslavend lekker. Toen dachten we: beter hieraan verslaafd dan aan alcohol of drugs. Dat was het moment waarop de slogan werd geboren.” Dat de grap uiteindelijk zou uitgroeien tot de slechtste slogan van het jaar, had Kremer nooit verwacht.
Als beloning voor de winst ontvangt Akkerhof een Delfts blauwe tegel met daarop de volledige slogan. De tegel krijgt een prominente plek in de winkel, zodat klanten hem direct kunnen zien. “Het hoort nu bij ons verhaal,” zegt Kremer. “Mensen komen speciaal langs om de tegel te bekijken en maken er foto’s van.”
De extra aandacht heeft volgens de eigenaar ook een praktisch voordeel: meer bezoekers. “We merken duidelijk dat mensen nieuwsgierig zijn geworden. Ze komen niet alleen voor de slogan, maar blijven ook hangen voor onze producten.”
Het succes smaakt naar meer. Kremer sluit niet uit dat Akkerhof volgend jaar opnieuw zal deelnemen aan de verkiezing. “Dan verzinnen we misschien iets met onze aardappelen of met ons eigen rundvlees,” zegt ze lachend. “Maar of we de titel opnieuw willen winnen? Dat zien we dan wel.”
Wat vaststaat, is dat de boerderijwinkel uit Vaals met haar opvallende slogan een blijvende indruk heeft achtergelaten – slecht of niet, niemand is haar inmiddels nog vergeten.
Grote Staat Maastricht behoort tot duurste winkelstraten van Nederland. Lees hier meer!