
De jaarlijkse zomerconcerten van André Rieu op het Vrijthof betekenen een flinke economische impuls voor Maastricht. Met twaalf uitverkochte optredens en zo’n 150.000 bezoekers profiteren talloze bedrijven in en rond de stad. Hotels, restaurants, touroperators en taxichauffeurs draaien op volle toeren tijdens het evenement. De directe én indirecte inkomsten zijn niet te onderschatten.
Hoewel recente cijfers ontbreken, toonde onderzoek van Hogeschool Zuyd jaren geleden al aan dat de concertreeks jaarlijks ruim 30 miljoen euro oplevert voor de Limburgse hoofdstad.
Volgens Berry Kuzelj, horecaondernemer aan het Vrijthof, is de impact van Rieu ongekend. “Mensen slapen tot in Eindhoven om hierheen te komen. De toestroom is enorm. Voor de stadseconomie is dit evenement zelfs belangrijker dan carnaval.” De economische impuls Maastricht tijdens de Rieu-weken overstijgt dus zelfs de populairste vierdaagse feestperiode van het jaar.
Lokale ondernemers spelen creatief in op de toestroom van fans. Chocolatier Jos Abbing verkoopt speciaal ontworpen chocoladeviolen. “Zodra mensen ze zien, willen ze ze kopen. Dat levert mooie extra inkomsten op.” De concerten trekken bezoekers uit meer dan tachtig landen.
Stadsgidsen zoals Karen Hofland merken dat de drukte aanzienlijk is. “Alle gidsen zijn volgeboekt. Sommigen doen vier rondleidingen op een dag. En Rieu’s bezoekers geven royaal fooi.” De concerten van Rieu zorgen dus niet alleen voor muziek, maar ook voor blijvende welvaart in de stad.
Lees hier meer Heuvelland nieuws.